10 Menit Merindu

rindu.

rindu itu apa?

rindu akan siapa?
rindu akan apa?

manusia?
benda?
makanan?
minuman?
tempat?
peristiwa?
kebiasaan?
atau apa?

aku.

aku rindu laut dan pasir.
aku rindu batu karang.
aku rindu suasana pedesaan.
aku rindu melihat gunung yang menjulang dengan gagahnya.
aku rindu lihat awan putih di langit biru yang cerah.
aku rindu lihat langit bertabur bintang di malam hari.
aku rindu hujan.
aku rindu mencium bau tanah setelah hujan.
aku rindu aku yang dulu.
aku rindu manusia, manusia yang selalu ada bagaimana pun kondisiku.
aku rindu kalian.
aku rindu kamu.
aku rindu kita.

aku rindu waktu.

sungguh.
kata orang, rindu itu jangan berlebihan.
tapi rinduku sangat berlebih, ya.

dari aku yang merindu.
kepada semua orang yang aku rindukan.
kepada banyak hal yang juga aku rindukan.

Dian Chrisniar

Comments

Popular posts from this blog

PM1

cheese stick TANPA baking powder

Haloha, Karawang!